Львівський трамвай

Галичина, 1879 р.

Львівський трамвай

Львівський трамвай — наприкінці XIX ст. був єдиною в Західній Україні трамвайною системою. З 1880 до 1908 рр. використовувалася кінна тяга, з 1894 р. — електрична.KernAnna_s.jpg Це була перша на території України система кінного трамвая. Уперше питання щодо пуску у Львові кінного трамвая постало наприкінці 1860-х рр. У 1870 р. до Львівської міської ради надійшов проект будівництва, розроблений двома англійськими фірмами, але його було відхилено. Проте, вже у 1878 р., міська рада оголосила конкурс на будівництво трамвайних шляхів. Заявки подали Бельгійське та Трієстинське трамвайні товариства. Утворена магістратом комісія надала перевагу Трієстинському трамвайному товариству, контракт з яким був підписаний 1 лютого 1879 р. З 5 травня введена оплата проїзду. KernPushkin_ss.jpgГазета "Діло" з цього приводу писала: "Львівський трамвай розпочав 5 травня правильний рух за квитками з площі Митної до казарм Фердинанда. Кожні 9 хвилин від'їжджає вагон від початку казарм. П'ять вагонів будуть їздити 19 разів щодня, отже 95 разів можуть сідати пасажири на станціях, де зупиняється вагон". Спочатку всі вагони трамваю були весь день битком набиті. Зрештою, більшість сідала з цікавості". Функціонували дві лінії ("голов­ний вокзал — вулиця Городоцька — площа Митна" і "головний вокзал — Підзамче"), які перевозили в середньому 1 867 000 пасажирів на рік. У 1889 р. нараховувалося 105 коней та 37 пасажирських і 3 вантажних вагони, виготовлених в австрійському місті Граці. Вони були темно-коричневими з білими написами "Львівський трамвай", оздобленими червоною облямівкою. KinnuyTramvay_s.jpgВ літній період кожен вагон тягнула пара коней, проте вулицями Городоцькою та Шевченка вгору вагони тягнуло троє коней, а донизу — один (відповідно, різною була також вартість проїзду). З випаданням снігу кількість коней збільшували до чотирьох. Середня швидкість руху становила 6,4 км/год. Колії були дубовими.
KernPushkin_s.jpg Їх ширина — 1000 мм. Персонал нараховував 70 осіб. У 1905 р. розпочалися переговори щодо муніципалізації кінного трамвая, можливість якої була передбачена після 25 років експлуатації. Договір про купівлю містом мережі був підписаний 8 липня 1906 р., проте передача майна розтягнулася на 11 місяців.