Турецька неволя
Богдана Хмельницького

Серед тих 1—1,2 тис. козаків-реєстровців, які взяли участь у виправі Станіслава Жулкєвського на Молдавію 1620 р., була і сотня чигиринського підстарости Михайла Хмельницького. Хмельницького пов'язувала з коронним гетьманом тривала служба у його Жовковському замку. Власне, і своєму переїзду на Подніпров'я родина Хмельницьких також зобов'язана зв'язкам з Жулкєвським — в середині 1590-х рр. Ян Данилович, зять коронного гетьмана, отримує Корсунське староство та вербує клієнта Жулкєвського на виконання обов'язків підстарости в Чигирині. Десятиліттям пізніше син чигиринського підстарости Богдан (Зиновій) їде здобувати науку до Львівської колеґії єзуїтів, яку в 1608 р. заснував ніхто інший як Станіслав Жулкєвський. Восени ж 1620 р. до складу Чигиринської сотні Михайла Хмельницького входив його вже 25-літній син Богдан. Старший з Хмельницьких, як згадував пізніше син, "голову свою поклав на Цецорі", а молодший — під час нічної паніки з 20 на 21 вересня потрапив до турецької неволі. Доля закинула Богдана до Стамбула, де, за повідомленням турецького літописця Наїма Челебі, він перебував у неволі в одного із старшин султанського флоту, котрий мешкав у кварталі Касим-паші. Як згадував пізніше козак, він терпів "два роки суворого ув'язнення", аж поки не випав шанс на його звільнення. Яким чином Богдану поталанило вирватися на батьківщину, достеменно невідомо. За одними відомостями, він був викуплений матір'ю, за іншими — козаки обміняли побратима, "вдячно згадуючи його батька", на турецьких бранців. У листі до короля від 15 серпня 1649 р. Хмельницький, згадуючи про своє перебування в турецькому полоні, нічого не говорить про викуп: "Після того, як мене Господь Бог з цієї неволі визволити зволив", що дає підстави дослідникам припускати, що бранець утік з турецького полону. Попри очевидні страждання від перебування в неволі, турецький період життя майбутнього гетьмана залишив по собі й певний позитивний слід: Хмельницький непогано вивчив турецьку мову, що допомагало в налагодженні дипломатичних стосунків