Роль вчителя

Ситуація в освіті була вкрай важкою. З початку 1922 р. держава фактично припинила фінансування шкіл. За визнанням керівників наркомату освіти, до початку 1923 р. “не було навіть натяку на допомогу з центру у формі виплати заробітної плати”. Нижча та середня освіта виживали завдяки самообкладанню сільського населення та ентузіазму вчителів, а в розпал голоду — ще завдяки допомозі від АРА. Кількість педагогів знижувалася. Все це за­лишало школу поза кому­ніс­тич­ним впливом. 
Політбюро ЦК КП(б)У 19 січ­ня 1923 р. ухвалило рішення “довести оплату праці вчителя до середнього заробітку у вироб­ничому союзі у містах і не нижче тарифного мінімуму в селах”. 
У 1923 р. була проведена по­лі­тична перепідготовка більшої частини наявного вчительства. Передумовою успішності такої кампанії стало поліпшення матеріального становища вчительства.
 Павло Тичина з першою вчителькою Серафимою Морачевською. 1930 р.