Культ Афродіти в Ольвії

У південно-східній частині Верхнього міста Ольвії була розкрита яма-ботрос, пов'язана зі святилищем Афродіти, яке існувало десь поруч. Матеріал із ями численний, датуєтьсяОльвія. Напис початку IV ст. до н. е. з декретом на честь боспорського правителя Сатира та договір із його сином Левконом (фото Д. Коваленка)  480–
Ольвія. Керамічна плитка, яка висіла у святилищі, із зображенням танцюючої жриці Афродіти. V ст. до н. е.410 роками до н. е. Важливими є знахідки двох чорнолакових кіліків та червонофігурного флакона з присвятою Афродіті. Графіті на одному з цих чорнолакових кіліків збереглося, на жаль, не повністю. Можливо, перша частина, яка перекладається як "Афродіті Ол…", становить нову епіклезу Афродіти — Ольвійська або Ольвія. Раніше в Ольвії богиня була відома тільки з епіклезами: Апатура, Сірійська, Глікейя, Понтія, Евплойя.
Однак іще більше значення має знахідка унікальної теракотової плитки з рельєфним розмальованим зображенням жінки в короткому хітоні, з кроталами в руках, на фоні ліжка. Це зображення жриці Афродіти під час ритуального танцю. У верхній частині плитки зроблені невеличкі дірочки для підвішування, тобто вона висіла в святилищі. У ботросі була також знайдена теракотова герма, що пов'язується з культом Гермеса.
Сумісний культ Афродіти та Гермеса як покровителів сім'ї та плодючості є звичайним саме для Ольвії, що підтверджується також вотивними свинцевими рельєфами V ст. до н. е. з фігурами міфологічної тріади: Гермеса, Афродіти та Пріапа. У зв'язку із цим слід згадати, що неподалік від ботросу  була розкопана майстерня з виготовлення дрібних виробів із металу, головним чином, зі свинцю, яка датується кінцем V — третьою чвертю IV ст. до н. е. Тут уперше в Ольвії була знайдена ливарна форма з рожевого шиферу для відливання свинцевих вотивних фігурок Афродіти та Гермеса. Обидві фігури зображені у вигляді герм в архаїчній схематизованій манері. Можливо, святилище Афродіти, а тепер ще й Гермеса, продовжувало функціонувати у південно-східній частині Ольвії й у IV ст. до н. е., а майстерня працювала на його замовлення. Поширення культу Афродіти та Гермеса як покровителів сім'ї у Нижньому Побужжі наприкінці VI — у першій половині IV ст. до н. е. свідчить про важливі процеси, пов'язані з консолідацією поліса та, в результаті цього, посиленням ролі сім'ї.